Zatvorski crteži

Godine 1941. Meštrović je uhićen i utamničen u ustaškom zatvoru u Zagrebu zajedno sa svojim prijateljem i kolegom slikarom Jozom Kljakovićem. Traumatično iskustvo zatvora, neizvjesnost i strah za vlastiti život, narušeno zdravlje te neprestana blizina smrti ostavili su trag na kiparevu psihičkom i fizičkom biću. Umjetnički rad, pa makar i u tako jednostavnom mediju kao što je crtež, pružio mu je veliku utjehu u tamnici: „...crtao sam po čitav dan u čemu sam nalazio veliku duševnu olakšicu. Učinio sam nekih dvadesetak crteža, između kojih i nekoliko varijanata Pietà, koju sam kasnije izradio u Rimu.“

Teme za kojima je Meštrović posegnuo u svojim najtežim trenucima ovaj su se put temeljile na vlastitu iskustvu. Nadljudsku patnju, nemoć i nepravdu utjelovio je u Jobovoj kušnji i Kristovoj smrti na crtežima Job i Skidanje s križa. Likovi proroka, Prorok I i Prorok II, usred strašnih razaranja, i duhovnih i materijalnih, i dalje propovijedaju potrebu očuvanja najvećih ljudskih vrijednosti. Prizori posvećeni Kristovu uskrsnuću, poput crteža Žene kod groba i Noli me tangere, odaju vjeru u zagrobni život i tinjaju kao tračak nade u uvjetima na rubu ljudske egzistencije. Godinu dana kasnije te je crteže pretočio u drvene reljefe Uskrsnuće (Lausanne, 1943.) i Ne dotiči me se (Lausanne, 1943.), nastavljajući rad na „povijesti Isusa iz Nazareta u drvu“, koje će kasnije izložiti u crkvici Svetoga Križa u Crikvinama-Kaštilcu.
(Z. J. Š.)

Job

Zagreb, 1941. – 1942.
ugljen na papiru, 71 x 49,5 cm
vlasništvo Galerije Meštrović u Splitu, inv. br. GMS-374

Skidanje s križa (Pietà)

Zagreb, 1941. – 1942.
ugljen na papiru (zalijepljeno na šperploču), 186 x 90 x 0,6 cm
vlasništvo Galerije Meštrović u Splitu, inv. br. GMS-211

Prorok I

Zagreb, 1941. – 1942.
ugljen i kreda na papiru (zalijepljeno na šperploču),
124,5 x 90 x 0,6 cm
vlasništvo Galerije Meštrović u Splitu, inv. br. GMS-206

Prorok II

Zagreb, 1941. – 1942.
ugljen i kreda na papiru (zalijepljeno na šperploču), 125,5 x 89,3 x 0,6 cm
vlasništvo Galerije Meštrović u Splitu, inv. br. GMS-207

Žene kod groba (Resurrexit)

Zagreb, 1941. – 1942.
ugljen na papiru (zalijepljeno na šperploču), 177,2 x 122,2 x 0,6 cm
vlasništvo Galerije Meštrović u Splitu, inv. br. GMS-209

Noli me tangere

Zagreb, 1941. – 1942.
ugljen na papiru (zalijepljeno na šperploču), 183 x 122 x 0,6 cm
vlasništvo Galerije Meštrović u Splitu, inv. br. GMS-210