Godine 1900. kad Ivan Meštrović prvi put napušta zavičajne Otavice i dolazi na naukovanje u Split, dočekuje ga grad intenzivnih kamenoklesarskih djelatnosti u kojima je prednjačila radionica majstora Pavla Bilinića. Umjetnički nadaren, ali neškolovan 17-godišnji Ivan Meštrović-Gabrilović tamo je primio prve poduke i u kratku vremenu iznimno napredovao u svladavanju klesarske tehnike te su ga Splićani prozvali „čudom od Vlaja“. Kamenoklesarska radionica, koja se nalazila na Lučcu pokraj stare željezničke postaje, okupljala je vrsne domaće i talijanske majstore te odrađivala brojne poslove, među ostalima i obnovu zvonika splitske katedrale (1890. – 1908.).
Brojne crteže i nekoliko skulpturica mladi Ivan Meštrović izradio je za naukovanja u Bilinićevoj radionici, tijekom kojega ga je crtanju podučavala klesareva supruga Regina (rođ. Vecchietti). Uočivši mladićev kiparski talent, dodatno je isticala potrebu ovladavanja tehnikom crtanja: „Ti imaš ingegna [genijalnosti], ali treba znati i crtati!“.
Vješta ruka mladog šegrta načinila je velik broj crteža, koristeći predloške za dekorativne elemente oltara i nadgrobnih spomenika, kao i ilustracije iz Kačićeva Razgovora… koje su naročito pobuđivale mladenačku maštu. Bilo da se radi o tehnički preciznim crtežima dekorativnih uzoraka, ili pokušajima psihologizacije portretiranih likova, Meštrovićevi rani crteži pokazuju veliku sigurnost ruke i određenu samouvjerenost budućeg umjetnika.
Ukras u obliku lisnata okvira i čestitka ocu za imendan
Split, 1900.
olovka na papiru
26,6 x 35,5 cm
inv. br. GMS-665
Crtež olovkom s ornamentom u obliku okvira s kartušom i stiliziranim lišćem, usred kojeg je natpis: Ivan Meštrović / Svomu ocu / Dragi oče na Čast / Tvoju Nemam Ništa dati / dam na tvoj mili imendan. Crtež je posredno datiran, jer je nastao povodom imendana Meštrovićeva oca Mate, 21. rujna 1900. godine. Dokument je to privržena odnosa oca i sina te spomen sinovljeve odanosti roditelju.
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959: 32-33.
Lisnati ukras s laticama
Split, 1900.
olovka na papiru
27 x 35,5 cm
inv. br. GMS-669a
Crteži sa stiliziranim vazama i ostalim ornamentima rađeni su po Skizzenbuchima, koji su se nalazili u Bilinićevoj radionici, te su služile za modele ornamenata za nadgrobne spomenike i oltare koji su se tamo izrađivali.
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959: 34.
Vitičasti ukras
Split, 1900.
olovka na papiru
27 x 35 cm
inv. br. GMS-672b
Crteži sa stiliziranim vazama i ostalim ornamentima rađeni su po Skizzenbuchima, koji su se nalazili u Bilinićevoj radionici, te su služile za modele ornamenata za nadgrobne spomenike i oltare koji su se tamo izrađivali.
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959: 34.
Dva lisnata ukrasa
Split, 1900.
olovka na papiru
27 x 35 cm
inv. br. GMS-673a
Crteži sa stiliziranim vazama i ostalim ornamentima rađeni su po Skizzenbuchima, koji su se nalazili u Bilinićevoj radionici, te su služile za modele ornamenata za nadgrobne spomenike i oltare koji su se tamo izrađivali.
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959: 34.
Mladenačko lice
Split, 1900.
olovka na papiru
35 x 27 cm
inv. br. GMS-675a
Crteži s glavama Bogorodice (kat. br. 9), brkata muškarca (kat. br. 10), te beduina (kat. br. 7) i mlade žene očito su rađeni po nekom Skizzenbuchu, ali se u sigurnom potezu vidi velika majstorova vještina. Obrisi tih profila, a naročito oči (spuštene kod Bogorodice, ozbiljne kod muškarca pod šeširom, a okrutne kod beduina), to nam očito pokazuju (Prijatelj 1959: 33).
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959: 33.
Muškarac s turbanom
Split, 1900.
olovka na papiru
35 x 27 cm
inv. br. GMS-675b
Crteži s glavama Bogorodice (kat. br. 9), brkata muškarca (kat. br. 10), te beduina i mlade žene (kat. br. 6) očito su rađeni po nekom Skizzenbuchu, ali se u sigurnom potezu vidi velika majstorova vještina. Obrisi tih profila, a naročito oči (spuštene kod Bogorodice, ozbiljne kod muškarca pod šeširom, a okrutne kod beduina), to nam očito pokazuju (Prijatelj 1959: 33). Zamjetna je preciznost i posvećenost detaljima, kao što su, primjerice, nabori tkanine, trepavice, dlačice brade i brkova…
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959: 33.
Portret sultana Mehmeda II.
Split, 1900.
olovka na papiru
35,4 x 27 cm
inv. br. GMS-676a
Prikaz cara Mehmeda II. (kao i Skenderbega, kat. br. 11) rađen je prema ilustracijama u Hartmanovu izdanju (1892.) Razgovora ugodnog naroda slovinskoga Andrije Kačića Miošića. Češki ilustrator Václav Lev Anderle za to izdanje načinio je 46 ilustracija. Meštrović ih koristi kao predložak, no unosi svoje preinake. Primjerice, lice cara Mehmeda je izdužio i dao mu okrutniji izraz. Duh narodne pjesme i Meštrovićeva živa imaginacija oživotvorena je u crtežima likova o kojima je stihove mladi umjetnik znao ne samo napamet recitirati već i samostalno skladati.
Opis cara Mehmeda II. iz Kačićeve pjesmarice (str. 144 – ilustrativni umetak): „Car Mehmet, kao i njegov otac Murat, vodio je silne ali neuspješne ratove s J. Kastriotom; no, međutim je g. 1453. zauzeo Carigrad i tim razorio grčko carstvo.“
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959.
Bogorodica
Split, 1900.
olovka na papiru
35,1 x 27 cm
inv. br. GMS-677a
Crteži s glavama Bogorodice, brkata muškarca (kat. br. 10) te beduina (kat. br. 7) i mlade žene (kat. br. 6) očito su rađeni po nekom Skizzenbuchu, ali se u sigurnom potezu vidi velika majstorova vještina. Obrisi tih profila, a naročito oči (spuštene kod Bogorodice, ozbiljne kod muškarca pod šeširom, a okrutne kod beduina) to nam očito pokazuju (Prijatelj 1959: 33). Crtež s glavom Bogorodice vrlo vjerojatno je studija, odnosno predložak za kameni reljef Glava Bogorodice, koji je mladi Meštrović, unoseći slobodnije izmjene, isklesao iste godine. Nježnijim pristupom na crtežu, gdje prikazuje Bogorodicu izdužena lica, pognute glave i spuštenih vjeđa, postigao je veći izraz produhovljenosti.
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959: 33.
Muškarac sa šeširom
Split, 1900.
olovka na papiru
35,1 x 27 cm
inv. br. GMS-677b
Crteži s glavama Bogorodice (kat. br. 9), brkata muškarca, te beduina (kat. br. 7) i mlade žene (kat. br. 6) očito su rađeni po nekom Skizzenbuchu, ali se u sigurnom potezu vidi velika majstorova vještina. Obrisi tih profila, a naročito oči (spuštene kod Bogorodice, ozbiljne kod muškarca pod šeširom, a okrutne kod beduina), to nam očito pokazuju (Prijatelj 1959: 33).
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959: 33.
Portret Jurja Kastriotića Skenderbega
Split, 1900.
olovka na papiru
35,1 x 26,1 cm
inv. br. GMS-679
Prikaz Jurja Kastriotića Skenderbega (kao i cara Mehmeda II., kat. br. 8) rađen je prema ilustracijama u Hartmanovu izdanju (1892.) Razgovora ugodnog naroda slovinskoga Andrije Kačića Miošića. Češki ilustrator Václav Lev Anderle za to izdanje načinio je 46 ilustracija. Meštrović ih koristi kao predložak, no unosi svoje preinake. Duh narodne pjesme i Meštrovićeva živa imaginacija oživotvorena je u crtežima likova o kojima je stihove mladi umjetnik znao ne samo napamet recitirati već i samostalno skladati.
Opis Jurja Kastriotića iz Kačićeve pjesmarice (str. 208): „sin Ivana Kastriotića, arbanaskoga poglavice, rođen 1494 (sic!). Odgojen na dvoru turskoga cara Murata. Zauzevši varkom Arbaniju 1443. g., vladaše njom uz neprestano većinom sretno ratovanje s Turcima sve do smrti 1467. Grob ovome prvome junaku ovoga vremena nalazi se u Alesi.“
Bibl.: KEČKEMET; PRIJATELJ 1959.